Поштујући уставе Републике Српске и Босне и Херцеговине,

Позивајући се на континуитет политичкоги програмског дјеловања Партије демократског прогреса, са посебним нагласком на рјешења и програмске смјернице нашег програмско-политичког документа „Програм обнове Републике Српске“,

Одлучни да развијамо и промовишемо отворену, праведну, толерантну, богату и еманциповану Републику Српску,

Трајно опредијељени за мир, дијалог и толеранцију на простору Републике Српске, БиХ и цијелог Балкана,

Дубоко свјесни чињенице да у овом тренутку Република Српска нема озбиљну стратешку политику чије испуњавање треба бити предмет активног дјеловања њене политичке елите и институција у наредних двадесет година,

Ми, чланови Сабора Партије демократског прогреса, дана 28. септембра 2019. године усвајамо сљедећу

ПОЛИТИЧКУ ДЕКЛАРАЦИЈУ
ПАРТИЈЕ ДЕМОКРАТСКОГ ПРОГРЕСА
ЗА ПЕРИОД 2019‒2039.

1.

Република Српска представља конститутивни дио Босне и Херцеговине. Сходно свом Уставу, Босна и Херцеговина представља специфичну, sui generis творевину која према својим уставним карактеристикама представља децентрализовану заједницу.

Република Српска је један од два саставна ентитета у БиХ, односно Република Српска и Федерација БиХ граде Босну и Херцеговину као заједницу која својим уставом има лимитиране надлежности и која нема могућност било каквог уставно-правног нити политичког диктата према ентитетима који имају Уставом јасно одређене надлежности.

2.

Партија демократског прогреса, сходно горе наведеној основној уставно-правној и политичкој премиси на којој је заснована БиХ, као основне политичке факторе у њој препознаје Републику Српску, Федерацију БиХ, конститутивне народе Србе, Бошњаке и Хрвате, као и грађане ова два ентитета.

Сходно највишим демократским стандардима и цивилизацијским начелима, сматрамо да од конститутивних народа и грађана Републике Српске и Федерације БиХ проистиче цјелокупан суверенитет ових ентитета.

За ПДП, човјек је мјера свих ствари, од слободног човјека све полази и ка њему све треба да тежи. Република Српска је заједница слободних људи коју повезују вриједности слободе, тржишне привреде, правде, солидарности и емпатије.

3.

Имајући у виду државотворни уставни капацитет Републике Српске, сматрамо да основни задатак политичке елите и институција Републике Српске у наредних двадесет година мора бити што потпунија национална, институционална и економска еманципација Републике Српске, у складу са уставима Републике Српске и Босне и Херцеговине.

То, практично, значи да Република Српска мора у највећој могућој мјери да афирмише све своје државне капацитете на начин како је предвиђено уставима Републике Српске и БиХ. Наш став јесте да је Босна и Херцеговина изведена заједница, те да је стога ирационално насилно градити њене нове државне капацитете.

Умјесто тога, неопходно је снажити институционалне капацитете Републике Српске и Федерације БиХ, док Босну и Херцеговину треба посматрати као политички и економски интеграциони оквир. У том смислу, као што је Европска унија важна претпоставка развоја европских земаља у условима глобалних интеграционих процеса и конкуренције, тако и БиХ треба да буде квалитетан оквир за развој Републике Српске и Федерације БиХ.

4.

Сходно наведеном, не сматрамо да Босну и Херцеговину треба уништити и обесмислити. Но, истовремено, ми сматрамо да БиХ не треба градити као државу са снажним централним надлежностима.

Наша политика јесте да БиХ има смисао искључиво ако представља оквирну интеграциону заједницу и то ону која служи интересима Републике Српске и Федерације БиХ, односно њихових грађана.

Додатно, таква БиХ једино има смисла ако се и сама интегрише у шире регионалне и европске структуре. Дакле, она мора даље наставити да се интегрише за осталим земљама регије, а за нас је примарна политичка и економска интеграција са Србијом. ПДП наставља, према томе, да инсистира на идеји стварања политичке, економске, царинске и технолошке уније међу земљама регије западног Балкана, на исти начин на који је конципирана и сама Европска унија.

То је логична посљедица прокламованих политика свих земаља регије да постану чланице ЕУ, јер у овом тренутку није реално очекивати да ће у наредних пет до десет година бити проширења Европске уније, па је неопходно међу земљама кандидатима изградити такав економски, интегративни и, у основи, политички капацитет како би овај простор добио снажније развојне претпоставке.

5.

Република Српска, дакле, треба да има активну политику према Босни и Херцеговини. ПДП заступа политички проактиван став да је БиХ, у самој основи, простор који политички треба попунити. Ако се Република Српска и српски политички фактор добровољно, а притом сасвим непотребно, сам склони од БиХ, онда ће други фактори да је моделирају према својим националним и државним политикама, а што може имати изузетно негативне посљедице по наше стратешке интересе.

Према томе, Република Српска треба да инсистира на БиХ која има лимитиране надлежности, и то у области спољне политике, економских односа и одбране. У таквој политичкој заједници представници Републике Српске требајда учине све што је у њиховој моћи да Република Српска политички, економски и технолошки води Босну и Херцеговину, а БиХ под лидерством Републике Српске је секуларна заједница у којој се политичке одлуке не могу донијети без потврде Републике Српске, у којој постоји пуна слобода протока људи, робе, услуга, капитала и технологија и у којој њене различите народе и људе повезују интерес, уређен систем, материјални просперитет и извјесна и солидна будућност.

Ријечју, ПДП инсистира на високодецентрализованој, али стабилној БиХ чији је лидер снажна и просперитетна Република Српска. Насупрот томе је ривалски политички концепт који инсистирајући на уништењу БиХ практично демографски, економски и политички уништава и Републику Српску. Ово је фундаментална политичка разлика између ПДП-а и наших политичких конкурената у Републици Српској.

6.

У наредних двадесет година, поред политичког и економског лидерства које Република Српска треба да оствари у Босни и Херцеговини, Српска и Бања Лука као њен политички, административни, научно-образовни, културни и привредни центар, морају постати интегративно срце регије западног Балкана.

ПДП пројектује Бању Луку као стратешку повезницу Београда, Сарајева, Загреба и Подгорице. Користећи националне везе са Србијом, географске везе са Хрватском и Црном Гором, те политички капацитет у самој БиХ, Република Српска ће мудром стратешком политиком постати фактор повезивања и стабилности у регији. Управо су мир и стабилност наш најважнији национални и државни интерес, јер је само тако могуће задржати људе у Републици Српској, остварити економски напредак, извршити технолошку трансформацију Републике Српске и генерисати свеукупан снажан раст животног стандарда.

Наше трајно политичко опредјељење јесте да модернизујемо Републику Српску, да у њу доведемо најспособније и најиновативније привреднике, научнике и умјетнике из цијеле регије, да им овдје дамо оквир и слободу да у потпуности реализују своје стручне, професионалне и људске капацитете. То ћемо урадити јер је то једини начин да окупимо квалитет, да будемо бољи од других, а на основу тога ћемо добити политички утицајну Републику Српску, са платама и животним стандардом бољим него у остатку регије.

То је једини начин да наше тренутне демографске, економске и политичке лимите надомјестимо, односно ово је методологија на основу које ћемо из пасивне прећи у изузетно проактивну политичку позицију.

7.

Опредјељујући се за Републику Српску засновану на друштву знања, електронској управи и дигиталном образовању и технологијама, а као што смо одредили нашим Програмом обнове, те у складу са стратешким политикама одређеним у овом документу, ПДП јасно истиче поруку да Република Српска географски припада Европи, да на њу доминантно утичу политички и економски процеси који се одвијају у Европи, и да, сходно томе, њено темељно политичко опредјељење треба и мора да буде усмјерено ка афирмацији најбољих вриједности европске и западне цивилизације.

Истовремено, желимо да развијамо знатно више него до сада добре везе са здравим политичким и привредним факторима у другим дијеловима свијета. Такође, желимо да емотивне везе са Русијом оснажимо и економском сарадњом имајући у виду и чињеницу да је Русија гарант Дејтонског споразума. Поред тога, чврсто смо опредијељени за окретање новог листа са САД са којима желимо реафирмацију добрих односа, јер је то у најбољем интересу нашег народа данас и у будућности.

Исто тако, имајући у виду трагичну прошлост ових простора и свих народа који овдје живе, сматрамо да су мир и стабилност најважније опредјељење одговорних политичких фактора. У том смислу, цијенимо да су безбједносне интеграције могући начин да се обезбиједи трајан мир на овим просторима, Pax Balcanica, што је основни предуслов економског просперитета и бољег живота људи.

Да би те интеграције биле оствариве, неопходно је да у њима учествују све земље регије и то је основна претпоставка сарадње и толеранције на овом простору.

Наше опредјељење ка Европи није плод наших илузија о томе да нас те земље воле, јер смо свјесни да у данашњем свијету не постоје љубав и емоције, него само интереси. Наше опредјељење ка Европи и за Европу плод је претходно описаних чињеница, али и чврстог става и увјерења да Република Српска мора бити за столом на којем се доносе одлуке, а не на столу. То је једина одговорна позиција према нашој земљи и према нашим људима.

Република Српска мора престати с понашањем по којем њена политичка елита стави руке на очи и претвара се као да реалност не постоји. Реалност јесте да од самог њеног настанка, преко Дејтонског споразума па до данашњег дана, на Републику Српску, Босну и Херцеговину, али и Србију и регију у цјелини, доминантно политички, економски и технолошки утичу најважније земље Запада. Ако се понашамо као да то није тако, ако то не желимо да видимо, ако то потцјењујемо и омаловажавамо, онда ми нисмо никакве патриоте, него највећи национални непријатељи и издајници који ће због свога страха и политичке инсуфицијенције жртвовати виталне националне интересе.

ПДП није партија кукавица, незналица, популиста и демагога, ПДП је озбиљна државотворна, народна и патриотска, системска партија Републике Српске. Као таква, њена је основна обавеза да уради најбољи могући посао за Републику Српску. По овом јасном ставу, по овом лидерству и храбрости, огледа се друга најважнија разлика између ПДП-а и наших политичких конкурената.

8.

Досљедно досадашњим политичким опредјељењима наведеним у овом документу, Република Српска мора да заузме базичан политички став да питање свих евентуалних интегративних процеса Републике Српске и БиХ зависи не од нашег емотивног односа према тим структурама, него од наших националних и државних интереса.

Сходно томе, однос Републике Српске према свим интеграцијама зависиће искључиво од тога шта Република Српска добија од њих. Ако се у било којем интегративном процесу учвршћује политичка и економска позиција Републике Српске, ако тај процес доприноси националној и државној еманципацији Републике Српске, ако коинцидира са нашим стратешким политикама и интересима и доприноси стабилности и безбједности, онда ће Република Српска учествовати у том процесу.

Ако то није случај, онда ми у томе нећемо учествовати. Ово је основни политички став ПДП-а који сматрамо да треба да буде елементарна политичка позиција Републике Српске у будућности и тај свој став треба и морамо веома јасно да саопштимо свима.

9.

Полазећи од чињенице да ПДП у свом политичком дјеловању полази од слободног човјека који својим идејама, радом и креативношћу твори и мијења заједницу, те поштујући све народе који живе у Републици Српској и чије националне и културне идентитете желимо да афирмишемо у највећој могућој мјери, ми смо свјесни чињенице да највећи број грађана Републике Српске припада српском народу.

С тим у вези, посебну пажњу ћемо посветити заштити српског идентитета и традиције. Свој идентитет не доживљавамо као категорију заточену у времену, напротив. Светосавље, као основну одредницу нашег духовног бића, управо и одликује непрестана обнова у којој се наш хришћански карактер непрестано изнова и изнова регенерише у новом времену и потврђује у сусрету са новим изазовима.

На тај дубински духовни динамизам српског народа смо и те како поносни, сматрамо га нашим уникатним националним обиљежјем и врлином којима заслужујемо своје оригинално мјесто у богатој свјетској ризници различитих култура и идентитета.

Због тога ћемо уложити сав свој политички капацитет како бисмо на афирмативан начин промовисали своју традицију, заштитили српски језик и ћириличко писмо, упоредо са свим оним пројектима и плановима којима желимо да оснажимо своју економију, иновирамо технологију и изградимо модерну инфраструктуру, јер смо дубоко свјесни чињенице да сви ти послови, иако различити, ипак исходе у једном, а то је свеукупни просперитет Републике Српске и њених грађана, што представља ултимативни политички задатак ПДП-а.